Wat is het verschil tussen een honingbij en een wilde bij?

Deze vraag (en andere vragen) krijgen wij regelmatig, daarom hieronder een korte uitleg. Als we het over bijen hebben denken mensen vaak aan honingbijen en niet aan wilde bijen. Dat is ook niet gek want de honingbij is de meest bekende bij. Toch is er een groot verschil.

honingbij
wilde bij

Honingbij

Leeft in een groep
De honingbij is een sociale bij en leeft in een groep en zwermen
afhankelijk van het jaar vanaf half-april tot eind juni/begin juli. De koningin gaat dan met de helft van het volk op zoek naar een nieuw onderkomen.
Dit onderkomen moet groot genoeg zijn om 10 tot 40 duizend bijen te huisvesten. Een honingbijenvolk maakt nooit gebruik van een bijenhotel omdat er gewoonweg te weinig ruimte is om het volk te huisvesten.

Wilde bij

Leeft alleen
De wilde bij doet vrijwel alles alleen daarom worden ze ook vaak solitaire bijen genoemd. Ze gaan op zoek naar hun eigen voedsel, maken hun eigen nest en leggen hun eigen eitjes. De bijen die gebruik maken van een bijenhotel zijn dus wilde bijen.

Voorraad honing
Honingbijen leggen een voorraad honing aan omdat hun hele kolonie de winter door moet komen en in de winter is er bijna geen voedsel te vinden. Een honingbij vliegt soms wel 3 kilometer van zijn nest om een plant te vinden die in de vorm van nectar en pollen voedsel levert aan de bij.

Geen honing
Wilde bijen leggen geen voorraad honing aan, dit is ook niet nodig want wilde bijen sterven voor de winter, hun nageslacht overwintert (in bijvoorbeeld een bijenhotel) en komt dan in het voorjaar uit. Wilde bijen vliegen maar 150 tot 500 meter. Zorg daarom ook voor voldoende geschikte bloeiende planten (of bloemmengsels) in de directe omgeving van een bijenhotel.

Imker / bijenvolk
Een imker is iemand die zich bezighoudt met de bijenteelt voor de bestuiving van planten of de winning van honing en bijenwas. De bijen die een imker houdt zijn dus honingbijen omdat zij honing maken van nectar uit bloemen. Er zijn professionele imkers, maar de meeste bijen worden gehouden als hobbyactiviteit. Hiervoor kun je een bijenkast en een bijenvolk kopen.

Bijenhotel / geen bijenvolk
Een wilde bij maakt gebruik van een bijenhotel, ze gebruiken dit als schuilplaats en als nestgelegenheid. Wij krijgen regelmatig de vraag of wij een bijenvolk kunnen leveren voor het bijenhotel, echter een bijenvolk (honingbijen) leven in een bijenkast bij een imker. De wilde bijen vinden zelf het bijenhotel!   

Kunnen steken
Een honingbij heeft een angel met weerhaken die ervoor zorgen dat de angel blijft zitten wanneer de bij zich wil terugtrekken. Hierdoor kan een honingbij maar één keer steken en zal daarna sterven. Een steek van een honingbij is pijnlijk en sommige mensen krijgen zelf een allergische reactie op een steek van de honingbij.

Steken niet
Angst om gestoken te worden door een wilde bij? Niet nodig! Wilde bijen steken bijna nooit. Ze doet dit alleen als er een indringer is in haar nest(gangetje) waar ze de eitjes heeft gelegd. Daarnaast is de angel van de wilde bij kort en niet zo sterk zodat deze niet onze huid kan doordringen.

Hoe herken je een honingbij?
Als je verschillende bijen direct na elkaar hetzelfde gaatje in en uit ziet vliegen, als je een grote zwerm bijen ziet, als ze stuifmeelklontjes aan hun achterpoten dragen, platte achterpootjes hebben of als je raten ziet of honing ruikt rond de nestopening dan gaat het om honingbijen.

Hoe herken je een wilde bij?
Als je een bij ziet verdwijnen onder de grond, in een bijenhotel, een gaatje in een blok hout, bamboe of rietstengel of als je bijen ziet paren op de grond dan gaat het om wilde bijen (solitaire bijen).