WerkgeversServicePunt – Mijn klant & ik

Lees hier de publicatie van WerkgeversServicePunt (WSP) Noord-Oost Brabant over de samenwerking tussen Mariette Smeitink (klantmanager bij het WSP – ambtenaar bij de gemeente Boxmeer) en onze eigenaar Bianca Pouw.

Mijn klant & ik

Werkgeversservicepunt

Bianca Pouw is sociaal ondernemer. Drie jaar geleden startte ze een sociale werkplaats die Bijenhotels (Bijenhotelkopen.nl) verkoopt. Vanuit het dorpje Overloon werken 3 vaste medewerkers en 4-6 BIJ-zondere medewerkers dagelijks aan de productie van duurzame, lokale én sociale Bijenhotels. Voor dat laatste aspect schakelt Bianca de hulp van het WSP in. Samen met Mariëtte Smeitink (klantmanager bij het WSP) heeft Bianca namelijk een gezamenlijk doel: mensen uit een uitkering en aan een betaalde baan helpen. Hoe ze dat aanpakken? U leest het in dit interview.

Bianca over de samenwerking met WerkgeversServicePunt

Waarom heb je gekozen voor een samenwerking met het WSP?

In onze sociale werkplaats willen wij mensen begeleiden die nu aan de zijkant van de maatschappij staan, maar die zeker potentie hebben om door te stromen naar betaald werk. In samenwerking met de klantmanagers van het WSP (waaronder Mariëtte) volgen de ‘BIJ-zondere’ deelnemers een werktaaltraject van 3 of 6 maanden. In die maanden leren zij de Nederlandse werknemersvaardigheden, werken zij aan hun geestelijke en fysieke conditie (vanwege slechte OV- verbindingen in onze regio komen de meeste deelnemers op de fiets) en leren zij om weer sociaal actief te worden, door het samenwerken in een team. Het WSP zoekt werkleerplekken, wij kunnen deze geven. Zo creëren we een win-win-win situatie; voor de gemeente, voor de deelnemer en voor ons.

Hoe gaat zo’n leerwerk-traject praktisch in z’n werk?

Als Mariëtte een kandidaat heeft, beginnen we met een kennismakingsgesprek met de deelnemer waarbij Mariëtte aanwezig is. Als de klik er is en de wensen en doelen zijn vastgesteld met elkaar, gaat de deelnemer beginnen. Vanaf dan houden we intensief contact over de deelnemer en kijken we naar de voortgang, maar vooral ook naar de stappen die nog gezet dienen te worden richting een betaalde baan. Want dat is het gezamenlijke doel van Bijenhotelkopen.nl en het WSP: de deelnemer moet uit de uitkering en aan een betaalde baan worden geholpen. Aan het einde ronden we samen af en hopen we een getuigschrift aan de deelnemer te overhandigen. Daarna neemt Mariëtte de deelnemer weer over om het traject voort te zetten: een vervolgopleiding of een betaalde baan.

“Ons gezamenlijke doel is om deelnemers uit de uitkering en aan een betaalde baan te helpen.”

Hoe ervaar je de samenwerking met het WSP?

De lijnen zijn erg kort wat ik als zeer prettig ervaar. Met een appje of een telefoontje is er snel contact en kunnen eventuele problemen of vragen direct worden gesteld en worden opgelost. Ik vind het fijn dat Mariëtte en haar collega’s gedurende het traject niet alleen de deelnemer, maar ook ons als ondernemer ondersteunen. Door het vele contact weten zij bovendien goed welke deelnemers uit hun bestand geschikt zijn voor onze sociale werkplaats en welke mensen wij wel en welke wij niet kunnen helpen.

Welke successen hebben jullie samen al behaald?

Ik word blij als we tijdens het traject samen kunnen kijken en ontdekken welke kennis en vaardigheden een deelnemer heeft. Zeker bij de statushouders, die vaak zeer slecht Nederlands spreken, is het soms puzzelen om erachter te komen wat ze kunnen en willen. Erg leuk om dan “a ha”-momenten te hebben waar we vaak direct kansen en baanmogelijkheden aan koppelen. Het is zo tof om uiteindelijk een deelnemer te kunnen plaatsen als heftruckchauffeur, coupeur, lasser of judo-leraar. Of een deelnemer te helpen om zijn eigen supermarkt te openen. Wat ik mij meer en meer besef is dat we niet alleen de deelnemer helpen om zich weer waardig en vol zelfvertrouwen te voelen door een betaalde baan maar dat we ook zijn gezin hierin positief beïnvloeden. Want als bijvoorbeeld papa gelukkig is in zijn werk en trots zijn eigen geld verdient, en zich daardoor prettiger voelt, dan heeft dat uiteindelijk zijn weerslag op het hele gezin.

Mariette over de samenwerking

Wat is jouw rol in de samenwerking met Bijenhotelkopen.nl?

Wij houden van duidelijke communicatie en korte lijntjes. Snel schakelen en het leveren van maatwerk is voor ons beide van belang. Bij een plaatsing van een klant (werkzoekende) is het mijn rol om samen met de toekomstige deelnemer naar de werkgever te gaan; het introduceren van de deelnemer en het uitspreken van verwachtingen zorgt ervoor dat een passend traject kan worden geboden. Tussentijds evalueren is een prettige manier om indien nodig aanpassingen te doen in het traject, waarbij zowel bij ons als de werkgever het einddoel hoog in het vaandel staat, namelijk uitstroom naar een betaalde baan!

Hoe ervaar jij de samenwerking?

Als zeer prettig, Bijenhotelkopen.nl is een BIJ-zonder mooi bedrijf met het hart op de juiste plaats. Ze staan open voor een doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt en zetten alles op alles om mensen in hun kracht te zetten.

“Bijenhotelkopen.nl is een BIJ-zonder mooi bedrijf met het hart op de juiste plaats. Ze staan open voor een doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt en zetten alles op alles om mensen in hun kracht te zetten.”

Waarom past Bijenhotelkopen.nl zo goed bij het WSP?

Omdat we dezelfde doelen nastreven. Wij zijn op zoek naar kansen om mensen stappen te laten zetten zodat ze uiteindelijk een betaalde baan krijgen. Bijenhotelkopen.nl is een meedenkend bedrijf, ze kijken verder dan alleen binnen hun eigen muren en zijn continu op zoek naar kansen.

Welke successen hebben jullie samen al behaald?

In eerste instantie wil ik echt benoemen dat het succes van Bijenhotelkopen.nl is dat mensen die daar werkzaam zijn, daar heel graag werken. Ze worden gewaardeerd en gezien. Ze bieden een luisterend oor en helpen mensen echt verder, dit vind ik fantastisch om te zien!

De mooiste succesverhalen gaan over deelnemers die zijn gegroeid zowel in hun werk als privé. Denk vooral aan statushouders die hier de mogelijkheid krijgen om te ‘leren’ werken in Nederland. Voor ons simpele vraagstukken zoals; wat moet ik doen wanneer mijn fiets stuk is of hoe plan ik een afspraak bij de dokter zijn voor statushouders niet altijd even makkelijk te beantwoorden. Hoe mooi is het dan dat een werkgever als Bijenhotelkopen.nl de tijd neemt om iemand te helpen. Daarnaast worden deelnemers in hun kracht gezet, ze hebben het gevoel er weer toe te doen. Wanneer het traject beëindigd kan worden met een goede evaluatie en een mooi getuigschrift, of zelfs met een stap richting een betaalde baan is dat natuurlijk een geweldig succes voor ons allemaal!

Skip to content